Remíza po hrůzném začátku

19.03.2018 18:39

V neděli 18.3. se utkalo A družstvo Spartaku na domácí půdě v

předposledním utkání oblastního přeboru s družstvem AŠK Olomouc C.

Naše družstvo nastoupilo se dvěma náhradníky za Jemelku a Petra,

které nahradili Milan Geryk a Zdeněk Čechovský. Nastoupil však Martin

Čechál, který potřeboval odehrát potřebné druhé utkání. Soupeř nepřijel

také kompletní a očekával se vyrovnaný souboj.

Začátek utkání však byl nečekaný. Chvíli po začátku přehlédl v důsledku

svého špatného vidění "šustr mat " na f7 Zdeněk Čechovský, který si nevšiml,

že v zahájení místo obvyklého Jf3 hrál jeho soupeř Slepička na 8. šachovnici

Df3. To však nebylo vše. Za další krátkou dobu vzdal na 3. šachovnici Franta

Štec hostujícímu Molnárovi, když v zahájení ztratil figuru. Po půlhodině tak

vedl soupeř 2 : 0. Toto skóre za chvíli poněkud zkorigoval na 6. šachovnici

Jiří Filouš, když jeho protivník Svoboda nečekaně vzdal po ztrátě dvou pěšců.

Po poněkud delší době pak následovaly dohodnuté remízy. Na 5. šachovnici

přijal Jirka Čala s úlevou nabídku remízy od Konečného, který nevyužil plně

svých lepších možností. Remíza se pak dohodla ve vyrovnané pozici na 7.

šachovnici mezi našim Milanem Gerykem a hostujícím Unzeitigem. Stav utkání

pak vyrovnal na 4. šachovnici Adam Effenberger, když jeho soupeř Kolmaš

neubránil svoji horší pozici a ztratil figuru. Za stavu 3 : 3 se dohrávaly pozice

na prvních dvou šachovnicích. Na 1. šachovnici měl Martin Čechál po zahájení

poněkud horší pozici v partii s Peřinou. Na 2. šachovnici naopak Ignác Pospíšil

měl lepší pozici a zle svíral svého soupeře Kašpárka. Partie však nakonec dopadly

úplně obráceně. Ignác Pospíšil připustil svého soupeře k protiútoku a nakonec

musel kapitulovat. Martin Čechál využil časové tísně svého soupeře, svoji pozici

postupně zesiloval a po skončení časové kontroly musel jeho soupeř před ztrátami

partii vzdát. Utkání tak skončilo nakonec nerozhodně 4 : 4.

Po tomto utkání postoupil Spartak na 4. místo tabulky. V posledním kole ho však čeká

silné družstvo SK Prostějov B a ve vyrovnané středu tabulky toto místo zřejmě neudrží. 


Dále je přiložen komentář Martina Čechála k jeho rozhodující vyhrané partii.


Můj soupeř sehrál zahájení jako z partesu, volil silné tahy. Využil dvou mých nedorazů k
zisku pěšce, za nějž jsem téměř neměl kompenzaci. K mému štěstí na to
spotřeboval dost času, po 18. tazích měl na hodinách pryč 1:43 h, takže na
dalších 22 tahů měl jen 17 min. Můj kredit byl o cca hodinu vyšší.
Toho jsem i využil, postupně jsem nabíral dechu a posiloval svou pozici. Ošidil
jsem soupeře o pěšce, dohnal tak manko a po 40. tahu, který soupeř zvládl 4 s
před limitem, jsem už stál lépe.
Intermezzo:
V době, kdy jsme byli ještě před 30. tahem, staly se v zápase 2 důležité
události:
Nejprve Adam Effenberg na 4. desce přehrál svého soka, takže vyrovnal na 3.3 a
já si chvíli myslel, že bychom mohli zápas ještě vyhrát. Pak však Ignác
Pospíšil na 2. desce zachyboval v lepší pozici a doslova odevzdal celý bod,
takže za stavu 3:4 jsem - tehdy ještě v horší  pozici - začal usilovat o výhru.
Vrátím se k naší partii:
Po 40. tahu jsem spočítal zajímavou variantu, kdy si oba hráči postavíme novou
dámu, já na tahu sice nebudu mít šach, ale svou dámou zesílím vazbu na
soupeřova krále, šach soupeře pak vykryju představením figury a soupeř v matové
hrozbě bude muset podlehnout, nebo přijde pro něj rozhodující ztráta materiálu.
Soupeř moji lest neprohlédl, tak se i stalo: po postavení  dam soupeř
zjistil, že pozice je nepříjemná, přímo prohraná, nenašel zázračnou obranu a
brzy kapituloval. Dokázal jsem tak v rozhodující partii vyhrát a srovnat skóre
na 4:4.


Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.